Borgerne har taget godt imod store omdannelsesprojekter





Projektet er støttet af initiativet Plan22+, og case-rapporten er første halvdel af forsøgsprojektet Grøn Mobilitet og Levende Handelsgader, der gennemføres som et samarbejde mellem Aarhus og Aalborg Kommuner med Urban Creators som rådgiver. Projektet forventes afsluttet i 2025, og resultaterne skal bruges til at gøre fremtidige projekter endnu bedre.
I Aalborg har By- og Landskabsudvalget set frem til case-rapporten, da der har været stor debat om de ændringer, der er sket i bybilledet.
Sundt for debatten
"Budolfi Plads og ændringerne langs Plusbussens rute på Kastetvej er markante projekter, som ændrer grundlæggende på den måde, vi færdes og bruger byen på. Det er samtidig projekter, som har påvirket mange borgere og skabt en del debat, og set i det lys er det sundt for debatten, at vi nu har fået et bredere fundament, der bl.a. rummer omsætningstal og udfolder holdningerne blandt beboere, erhvervsdrivende og øvrige besøgende i områderne", siger rådmand for By og Land i Aalborg Kommune, Jan Nymark Rose Thaysen.
I Aalborg er to meget omtalte projekter blevet undersøgt. Resultaterne viser, at det tager tid, når der sker store ændringer i bybilledet, der medfører, at borgernes vaner skal ændres.
Til gengæld er det også en generel tendens, at der ofte er en nedgang i omsætningen i begyndelsen og under en anlægsperiode, mens omsætningen herefter stiger til et niveau over udgangspunktet.
95 procent synes godt om
Det viser undersøgelsen af Budolfi Plads i særdeleshed. Her synes 95 procent af de adspurgte i området godt eller meget godt om omdannelsen af Budolfi Plads, mens kun 1 procent svarer, at de er utilfredse med omdannelsen, da det er vanskeligere at komme til i bil.
Den årlige omsætning ved Budolfi Plads er samlet set steget med 50 procent fra 2017 til 2024, og området er blevet til et helt nyt og livligt kvarter ved domkirken. I undersøgelsen, kan man se, at der i perioden er blevet to færre butikker, men til gengæld er antallet af restauranter og lignende servicevirksomheder steget med ni.
Undersøgelsen har også set på omdannelsen af en del af Kastetvej, hvor Plusbussen har gjort sit indtog. Her svarer 63 procent af de adspurgte, at de synes godt eller meget godt om omdannelsen, mens 19 procent svarer, at de er utilfredse eller meget utilfredse.
Budolfi Plads før omdannelsen. Foto: Aalborg Kommune
Nye funktioner
Erhvervene på Kastetvej er blevet koncentreret mere omkring Dannebrogsgade-krydset, og flere nye funktioner er kommet til. Hvis man ser på butikslivet og øvrige forretninger i bydelscentret på Kastetvej har der været en omsætningsfremgang på et sted mellem 50 og 60 mio.kr. sammenlignet med før omdannelsen.
I området vest for bydelscentret har eksisterende og lukkede butikker dog oplevet en omsætningsreduktion på et sted mellem 40-50 mio.kr. pr. år fra 2019 til 2024. Senere på året åbner en ny Normal, som vil bidrage yderligere til omsætningen.
Plan22+ er en femårig indsats fra Plan- og Landdistriktsstyrelsen og Realdania, som skal understøtte kommunernes klimaarbejde ved at udvikle ny viden og redskaber til at indfri klimamålsætninger gennem den fysiske planlægning.
FAKTABOKS
Rapporten bygger på 5 undersøgte cases:
Fredens Torv, M.P. Bruuns Gade og Vestergade i Aarhus og Budolfi Plads samt Kastetvej i Aalborg. Undersøgelserne er gennemført i sensommeren og efteråret 2024.
Analyserne består bl.a. af 700 stopinterviews med borgere i områderne, dialogbesøg hos de erhvervsdrivende, gennemgang af regnskaber og registerdata for butikker og øvrige erhvervsdrivende samt historisk gennemgang af områdernes udvikling



